Hírlevél

Kawasaki hivatalos hírlevél

9 Május 2017 Kawasaki Z900 teszt

Mire lehet használni ezt a szélvédő és csomagtartó nélküli motort? - kérdezte Versys-es barátom a legutóbbi egynapos szlovák túrán. Hogy mire? Hát MOTOROZNI!

Manapság mindenki olyan dolgokat vár el egy motortól, ami nem feltétlenül kapcsolódik egy az egyben a kétkerekűek filozófiájához. Melegítse a tenyeremet, töltse a telómat, magától váltson sebességet… Véletlenül ne menjen motorozni helyetted, amíg a TV-t nézed?

A Kawasaki Z900 a régi iskola szerint épült. Sehol egy felesleges alkatrész, sehol egy bazári extra. Ha bármit megpróbálnánk leszerelni róla, kis túlzással használhatatlanná válna. Na jó, lehet, hogy működne, de a műszaki vizsgán már biztosan nem menne át.
Az egész motor nagyon kompakt, közel ülsz a tömegközépponthoz, az alacsonyra húzott lámpaidom miatt menet közben csak a tenyérnyi kilométeróra és a két tükör lóg bele a látóteredbe. Ettől és a hihetetlenül direkt irányítástól úgy érzed, mintha nem is egy járművet kormányoznál, hanem Tony Stark vasember ruhájában hasítanál a térben.

A szél bizony fúj rajta, de aki naked bike-okon nőtt fel, annak ez egyáltalán nem megrázó élmény. Én speciel szeretem érezni a menetszelet. Segít a sebesség helyes megítélésében és nem kell durva gyorshajtásba hajszolom magam egy kis adrenalinért.

Blokk

Erős és nyomatékos, ahogy egy ezreshez illik. A Z900 sornégyese ugyanis alig gyűszűnyivel kisebb lökettérfogatú, mint a tíz évvel ezelőtti Z1000 volt, lóerőben csak kettővel gyengébb, viszont nyomatékban még többet is tud. Teljesítményleadása teljesen egyenletes. Majdnem mindegy milyen fokozatban, milyen fordulaton vagy, a gázt megcsavarva tol, mint egy vadászgép.
A kedvencem mégis a Z900 váltója és rásegítős kuplungja. Olyan finoman és pontosan működnek, mintha nem is rohadt gyorsan forgó mechanikus alkatrészeket kapcsolnának össze. Váltáskor elég hozzáérni a kuplungkarhoz (fölfelé kapcsolásnál még azt sem muszáj, elég egy pillanatra visszavenni a gázt) és megpöckölni a váltót, szinte magától beugrik a következő fokozat. Visszaváltásoknál csúszókuplung dolgozik a kezed alá: túl nagy motorféknél nem engedi megcsúszni a hátsó kereket.

Futómű és fék

Sportos hangolású, állítható rugózó elemeket pakoltak a Z900 alá. Illenek a motor karakteréhez, én mindössze a hátsó gátló csillapítását vettem vissza egy fél fordulattal a jó magyar utakra való tekintettel, úgy lett igazán tökéletes. A 900-as a széles kormány legfinomabb mozdítását azonnal kanyarodásra váltja, mégsem nevezném túl idegesnek, kanyarokban stabilan követi az ívet. A fékhez nem tudok sokat hozzáfűzni: kellően erős, kétujjas, ABS-es.

Extrák

Vezetés felügyelő elektronika? Szerencsére nincs. Így amikor egykerekezni támadt kedvem, akkor szó nélkül felszippantottam az első kereket az aszfaltról. Amikor pedig csúszós, nedves úton hajtottam, nem húztam annyira a gázt.
Csomagtartó? Ezt a remek formatervet soha nem csapnám agyon egy 50 literes túradobozzal. Inkább feldobtam a hátamra egy hátizsákot, abban vittem magammal a legfontosabb cuccokat.
Amit lehet kapni hozzá: bukógomba, blokkvédők, hátsó üléstakaró, többféle Akrapovic kipufogó és egy sportosan kicsi plexi. Sejted, hogy nem nyuggereknek szánták...

Vannak motorok, amiket nem lehet felöltöztetni, praktikus kiegészítőkkel teleaggatni. Ilyen a Z900-as is, ami nem túramotor vagy presztízstárgy, hanem egy valódi naked bike, egy rekreációs segédeszköz. A színtiszta motorozási élményről szól, ember és gép tökéletes harmóniájáról. Amikor ráülsz és felhajtasz vele egy kanyargós útra, hirtelen megszűnnek a hétköznapi gondok. Csak te maradsz és a gép. A vas és az ember...

Models covered:

Z900 2017
2017
Z900
Model details
Kawasaki Z900 naked bike. A Kawasaki Z1000 kistestvére, a korábbi Z800 és Z750 utódja.