Hírlevél

Kawasaki hivatalos hírlevél

17 Október 2016 Z1000SX teszt

Ilyen se gyakran fordult elő velem, de ez alkalommal a lustaság bejött. Indulás előtt nem volt kedvem azzal bíbelődni, hogy leszerelem az oldaldobozokat, pedig kb. két mozdulat leakasztani őket. Ráadásul a Z1000SX-en az utaskapaszkodó maga a tartókeret, nem nézett volna ki hülyén csupaszon sem.
Végül a hétvégi csapatást egyáltalán nem zavarták a gyári kofferek. Sőt, most először érkeztem Jani Barát büféjéhez úgy, hogy nem lóbálom kézben a bukómat. Az egyik oldali doboz simán elnyelte a sisakot, a másikba a többi cuccomat tettem. Indulásnál sorra járultak hozzám a többiek: elviszed az én üdítőmet is? - Dobd csak be, elfér!

Ránézésre bálnának tűnhet az SX, mint minden gyári csomagtartórendszerrel felszerelt túramotor, azonban rajta ülve teljesen más az élmény. A tank a comboknál keskeny, a nyeregben viszonylag egyenesen és kényelmesen ülsz. A kormány magas és széles, hála a motorgyártás történetének talán legszebb csutkakormány-kiemelőjének. A fejidom ezzel szemben egészen alacsonyra került, a 3 fokozatban állítható plexi legmagasabb állásában is csak a felsőtestről veszi le a menetszelet. Így a bogaras plexit nem annyira, de a zavaró, hangos légáramlatokat megúszod és a sisak szellőzőjén be tud jönni a szükséges hűtőlevegő. Ez így tökéletes.

Rögtön az első méter után feltűnik az a könnyedség, ami eddig nem volt jellemző erre a kategóriára. Az SX-nek könnyen jár a kuplungja, finom a váltója és olyan olyan jól lehet manőverezni vele az autók között, akár egy robogóval. Nyílt terepen egészen más előnyeit csillogtatja: a kanyargós hegyi utakon olyan szépen fordul, mint egy igazi sportmotor. Nem csak a hosszú nyújtott kanyarok mennek neki, hanem a szűk visszafordítók is, mindenhol gyors tud lenni. Futóműgeometriája sportmotoros, tengelytávja szinte centiméterre megegyezik a világverő ZX-10R superbike-éval, de a teljesen állítható rugózás alaphangolása sokkal jobban illik a közepesen szar magyar utak minőségéhez.

142 lóerő nem kevés, szerencsére meg tudták úgy csinálni, hogy a kétféle választható teljesítmény-karakterisztika egyike se ijesszen feleslegesen halálra. Alacsony, 2-3 ezres fordulaton, ami leginkább csak városi krúzolásról szól, kifejezetten barátságosan viselkedik. Ahogy egyre feljebb pörgeted, teljesen egyenletesen nő az ereje. 6-7000-től már ordít a kipufogó és keményen tol a gép, úgy tűnik soha nem fogy ki a szuflából. Csak győzzél kapaszkodni. A túrásan magas felépítés és a széles dobozok 230 felett már éreztetik hatásukat: a légellenállás egyre inkább kezd felülkerekedni a lóerőkön. Megy az még gyorsabban is, de innen már nem esik jól tovább húzatni. Hogy is szokták mondani? „Persze én ezt nem tudhatom, nekem is úgy mesélték...”

Egy motor valódi erejét a fékei mutatják meg: csak akkora sebességgel mehetsz, ahonnan biztonságosan meg tudsz állni. Az SX bivaly féke, a felül radiális Nissin főfékhenger és a radiális monoblock nyergek egyáltalán nem tűnnek túlzásnak. Az ABS-szel megtámogatott fékrendszert imádtam, sokszor direkt vettem jó rövidre a féktávot, hogy alaposan megdolgoztathassam. Fékezés közben villámgyorsan pakolgattam vissza a fokozatokat, a csúszókuplung finoman szabályozta a motorféket, hogy ne tudjon megcsúszni a hátsó kerék. Mielőtt a Kawát túlságosan biztonságosnak és emiatt unalmasnak találnád, rájössz, hogy a kipörgésgátló több fokozatban állítható, sőt, az igazán kemények ki is kapcsolhatják.

A Kawasaki Magyarország tesztflottájában új kedvencet találtam, a neve Z1000SX. Nagyon örülök, hogy kipróbáltam, kár lett volna kihagyni. Ez a motor olyan sokoldalú, hogy az már majdnem gömb, egyértelműen „kéne kategória”, de csakis ezekkel a formás, színrefújt dobozokkal együtt.